We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

محمد رسا مدیر اجرایی یوستون در مصاحبه با صمت: سنگ ایران به دنبال جای پای محکم در کشورهای روس زبان

ترکیه یکی از کشورهایی است که در سال‌های گذشته توانسته صنعت سنگ خود را توسعه بخشد و همواره در جهت بهبود حرکت کند. سنگ‌های تولیدی این کشور درحال‌حاضر به کشورهای مختلف اروپایی و امریکا صادر می‌شود و درآمدهای زیادی برای آنها به ارمغان آورده است.

stone-

با این حال، به نظر می‌رسد که در آینده قدرت این کشور کاهش یافته و ایران بتواند جای آن را بگیرد. آیا چنین امری تحقق خواهد یافت؟ برای تبدیل شدن به قطب سنگ جهان چه کارهایی باید انجام داد؟
در حال حاضر تولید کل سنگ خام جهان افزون‌بر ۱۲۰میلیون تن است که بیشتر آن در کشورهایی مانند ترکیه، چین و ایران تولید می‌شود. بنابر گزارش‌های بین‌المللی حدود ۵۲درصد استخراج سنگ جهان در آسیا، ۳۶درصد در اروپا، ۸درصد در امریکا و ۳درصد نیز در افریقا انجام می‌شود. ایران با آنکه اکنون در زمره کشورهای مهم تولیدکننده سنگ جهان است، قصد دارد که جایگاه خود را تحکیم کرده و به رده‌های نخست جهانی صعود کند
راهکارهای ایران برای افزایش قدرت 
اعطای تسهیلات مالی با نرخ بهره مناسب به معادن و واحدهای فرآوری به منظور نوسازی و بازسازی خطوط تولید، توسعه منابع مالی و واحدها و ارتقای سطح نقدینگی آنها در راستای ماموریت و چشم‌انداز صنعت، تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت و سازماندهی و اعمال مدیریت مناسب برای توسعه صادرات سنگ بریده شده ازجمله اهداف صنعت در حوزه مالی سرمایه‌گذاری و بازار در افق ۱۴۰۴ است. به گزارش معدن ۲۴، توسعه تولید در کشور از طریق افزایش کیفیت تولید سنگ خام مناسب برای برش با اره به جای قله‌بر، ارتقای کیفیت مواد مصرفی در معادن و واحدهای فرآوری از طریق پیشگیری از واردات و تولید مواد مصرفی با کیفیت پایین در داخل کشور، حمایت از تولیدکنندگان داخلی مواد مصرفی و ارتقای استانداردهای ملی تا سطح استانداردهای کشورهای صنعتی و الزام واحدها به رعایت آن است. 
براساس این گزارش توسعه صادرات سنگ کار شده نیز از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، انجام مطالعات بازار توسعه حمل‌ونقل ریلی برای کاهش هزینه‌های صادراتی امکان‌پذیر است. 
بهسازی و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات موجود در معادن و واحدهای فرآوری با اعطای تسهیلات بانکی با بهره پایین به سازندگان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات و مواد مصرفی، حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات و مواد مصرفی داخلی احداث مراکز آموزشی تخصصی صنعت سنگ میسر خواهد شد. 
گفتنی است میزان ذخایر قطعی سنگ‌های ساختمانی کشور ۲/۴میلیارد تن است که از این میزان ۵۹درصد گرانیت، ۲۶/۹۱درصد مرمریت، ۱۰/۳درصد سنگ چینی، ۳/۳درصد تراورتن و حدود ۰/۵۹درصد مرمر است.

محمد رسا در مصاحبه با مهدی نیکوئی – گروه معدن: 
نفوذ به بازار سنگ کشورهای شوروی سابق
روسیه و کشورهای دیگر آسیای میانه و اروپای شرقی که زمانی زیر سیطره اتحاد جماهیر شوروی قرار داشتند، می‌توانند در آینده بازارهایی عالی برای صنعت سنگ ایران باشند. این کشورها علاوه بر آنکه به طور مشترک از زبان روسی استفاده می‌کنند، فرهنگ مشابه هم دارند که سرمایه‌گذاری و مطالعه آنها را تسهیل می‌کند. مزیتی که ایران دارد و بسیار راهبردی است، بحث نزدیکی ایران به این کشورها است. این سخنان را محمد رسا، مدیر اجرایی «یوستون» در گفت‌وگو با صمت مطرح کرد. 
وی گفت: اهمیت نزدیکی و مجاورت کشورهای تولیدکننده به بازارهای مصرفی به این دلیل است که قیمت حمل بسیار تعیین‌کننده بوده و تبدیل به یک مزیت رقابتی می‌شود. این موضوع به‌ویژه درباره سنگ‌هایی که قیمت پایینی دارند، بسیار برجسته‌تر است. ایران در واقع به دلیل فاصله نزدیکی که به این مجموعه کشورها دارد، می‌تواند صادرات به تعداد زیادی از آنها را در دستور کار خود قرار دهد. اگر کشورهایی مانند لتونی، استونی و لیتوانی را به دلیل فاصله زیاد از این جرگه کشورها مجزا بدانیم، بقیه کشورها می‌توانند بازار خوبی برای سنگ ایران باشند. با این حال، روسیه، قزاقستان، بلاروس، ترکمنستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان و… با توجه به فاصله نزدیکی که با ایران دارند می‌توانند خریداران بالقوه‌ای برای کشور باشند. 
به گفته رسا، در این میان، روسیه اهمیت بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد. این کشور در بین کشورهای منطقه، دارای بزرگترین بازار است و از طرفی بحث رقابت با دیگر تولیدکنندگان سنگ پیش می‌آید. رقبای سنگ ایران در روسیه را می‌توان کشورهای ترکیه و چین دانست و هیچ کشور دیگری توان رقابت در این زمینه را ندارد. ایران در مقابل چین از این مزیت برخوردار است که فاصله بسیار کمتری با روسیه دارد. به همین دلیل محصولات چین قیمت بسیار بالایی در روسیه داشته و مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهند.
این کارشناس معدن اظهار کرد: ترکیه هم در ماه‌های اخیر به‌دلیل مناقشات سیاسی، روابط تجاری مطلوب خود با روسیه را هم به خطر انداخته است. با بحرانی شدن روابط این ۲ کشور، روسیه ترجیح می‌دهد که سنگ مورد نیاز بازار داخلی خود را از طریق دیگر رقبا (به‌ویژه ایران) تامین کند. در هر صورت، این تحولات باعث شده که ایران فرصتی بسیار مطلوب برای فتح بازار سنگ ترکیه در منطقه داشته باشد. 
وی افزود: تصمیم استراتژیک و مهمی که ایران می‌تواند در این شرایط بگیرد، تلاش برای آن است که به سرعت سهم خود را در بازار روسیه به‌دست آورد. دستیابی به چنین هدفی تا حد زیادی امکان‌پذیر است و باید به روندهای گذشته پایان داد؛ این موضوع که کشورهایی مانند چین و ایتالیا با حضور در بازارهای سنگ این کشورها اقدام به فروش محصولات خود می‌کردند و ایران نمی‌توانست آنها را به‌طور کامل از بازار بیرون کند. در حقیقت، بازار سنگ کشورهای شوروی سابق، حق قطعی ایران است که باید آن را به‌دست آورد. 
به گفته این کارشناس و فعال بازار سنگ، برای انجام این امر نیاز است که حضور تجاری کشور در مناطق روس‌زبان هم بهبود پیدا کند. سال گذشته در نمایشگاه سنگ روسیه، ایران نقش برجسته‌ای نداشت. سال پیش از آن هم وضعیت به همین‌گونه بود و شرکت‌کننده‌ای از ایران در این نمایشگاه حضور نداشت و تنها بازدیدکنندگانی از آن دیدن کردند. با این حال، فرصتی بسیار مناسب برای بهبود جایگاه صنعت سنگ ایران در این کشورها وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

رسا عنوان کرد: برنامه ما آن است که ان‌شاءالله از حضور شرکت‌های ایرانی به قوی‌ترین شکل ممکن در نمایشگاه پیش‌رو حمایت کنیم تا بتوان شاهد رشد و پویایی آن بود. در هر صورت، نکته مهم آن است که حضور پررنگ سنگ ایران در کشورهای روس‌زبان باید به صورت مداوم باشد و فقط به حضور در یک مقطع خاص بسنده نشود. حضور پررنگ در این نمایشگاه که در اواخر تیرماه برگزار می‌شود، قدم نخست برای نفوذ به بازار سنگ کشورهای هدف است. وی افزود: در حقیقت، این نفوذ از روسیه شروع می‌شود و برنامه آن است که در مراحل بعدی به کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، اوکراین، قزاقستان و… بسط داده شود. تمام این کشورها، بازارهای هدف خوبی برای صنعت سنگ ایران هستند. به‌عنوان مثال، با آنکه ترکمنستان جمعیت کمی دارد، قدرت خرید در آن بالا است. قزاقستان هم مانند ترکمنستان جمعیت کم و قدرت خرید بالایی دارد. به همین نحو، هر کدام از کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق مزیتی دارند که آن را تبدیل به یک هدف مساعد برای سنگ ایران می‌کند. 
وی گفت: در هر صورت، مهم‌ترین مزیت ایران، توان شگرف در توسعه صنعت سنگ است. به عنوان مثال، ایران از رنگ‌ها و کیفیت‌های مختلف مرمریت بهره‌مند است، جایگاه تراورتن هم به همین شکل است. در این ۲ نوع سنگ، توان ایران مشابه ترکیه است و می‌تواند با قدرت این کشور مقابله کند. در سنگ‌هایی مانند مرمر و گرانیت، توان ایران حتی از ترکیه هم بهتر است و جایگاه مساعدتری نسبت به آن می‌تواند به‌دست بیاورد. رقابت در سنگ‌های ارزان‌قیمت و ضخیم هم به نفع ایران رقم خواهد خورد و در این زمینه بعد مسافت می‌تواند نقش مهمی در رونق سنگ ایران داشته باشد. 
مدیر اجرایی یوستون در پایان تصریح کرد: به دلیل مزایای نامبرده تاکنون فقط ترکیه توان رقابت با کشورمان را داشته و دلیل آن هم برنامه‌ریزی متمرکز و بلندمدت در سال‌های گذشته بوده است. با این حال، اکنون روابط ترکیه و روسیه بحرانی شده و ایران می‌تواند با همان شیوه و برنامه‌های استراتژیک تبدیل به قطب سنگ جهان شود. حضور در نمایشگاه سال میلادی جاری، بخش کوچکی از این مسیر و نخستین قدم آن است و با آشنایی با فعالان بازار سنگ، کارشناسان و معمارها این هدف امکان‌پذیر می‌شود. در گام‌های بعدی هم دعوت از ایران برای حضور در کشورهای هدف، دعوت از شرکت‌ها و تیم‌های کارشناسی و همچنین دعوت ایران از کارشناسان آن کشورها و ارتباط مستقیم با پروژه‌های بزرگ انجام خواهد شد تا ایران جای پای خود را در بازار جهانی سنگ محکم کند.

منبع: روزنامه صمت

تاریخ:۱۵/۱۰/۹۴